Project van Start

Uit: Nieuwsbrief 13 juli 2020

Projectteams
De projectteams zijn van start onder leiding van Helma Christ vanuit de gemeente. Het gaat om vier specifieke teams: het bouwteam, het interieurteam, het buitenteam en het beheerteam en een overall projectteam.  Zij vergaderen een keer per week online. Tussendoor is ook contact met (toekomstige) gebruikers over hun ideeën en wensen.

Verbouwing
Bouwadviesbureau Alphaplan heeft uitgerekend wat het ongeveer gaat kosten als we alle aanpassingen uit het plan van bureau Aatvos zouden uitvoeren. Die kosten kwamen een eind boven het beschikbare budget uit. Er is een alternatief plan gemaakt met minder hak- en breekwerk en dat komt al veel beter in de richting van het beschikbare budget. Eind juli zal het definitieve ontwerp worden vastgesteld. Dan zijn ook de kosten voor aanpassing van de buitenruimte bekend. Maar daar hoeven we niet op te wachten om al aan de slag te gaan. Eind juli verwachten we ook zicht hebben of het gaat lukken om begin september (voldoende) klaar te zijn met de verbouwing om te kunnen starten. We zetten alles op alles om dit voor elkaar te krijgen. We werken voor de zekerheid al een Plan B uit, zodat degenen die anders 1 september geen onderkomen hebben, toch door kunnen met hun activiteiten.  

Inrichting
Het opknappen van de binnenkant van het gebouw zal ook samen met een vrijwilligersploeg moeten plaatsvinden, die gaat helpen bij onder andere schilderwerk, het maken van opbergmeubilair en maatwerk meubelstukken, maar ook het opknappen van de buitenruimte. Het Interieurteam is ook aan het zoeken naar bruikbaar tweedehands meubels. We kunnen waarschijnlijk een deel van het meubilair van het restaurant en de foyer van theater Castellum, dat wordt verbouwd, krijgen. In de Groene Hart Koerier van komende week zal een oproep komen te staan voor klusvrijwilligers om zich aan te melden. We vragen jullie om ook in je eigen netwerk om te kijken naar mensen die willen helpen. Deze oproep is als apart bestand bijgevoegd.

Beheer
Een apart team is samen met de gemeente aan het onderzoeken wat een goede beheerstructuur is voor het gebouw en de gebruikers (wie huurt van wie en hoe worden de servicekosten berekend en verdeeld). De bibliotheek is bereid om in dit beheer een coördinerende rol te nemen.  Daarnaast is er dagelijks beheer dat moet worden ingericht (reserveren van ruimte, openen en sluiten van het gebouw, gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen etc.).

Nieuwe gebruikers
Er hebben zich nieuwe geïnteresseerde gebruikers van het tijdelijke dorpshuis gemeld en we zijn met hen in gesprek om te kijken hoe we hun activiteiten kunnen inpassen. Het gaat om activiteiten van het JJB (Auti-time en de Speel-o-theek), theaterschool Karibuni en spreekuren van het CJG en Activite wijkverpleging. Met de Muziekschool wordt gekeken hoe geluidsoverlast kan worden beperkt, met name voor hun buren van Creatief Rijnwoude.

Presentatie van het ontwerp
Met name voor degenen die pas recent zijn aangehaakt in het project of een update willen over het traject tot op heden en het ontwerp voor het tijdelijke dorpshuis, is een overzichtspresentatie gemaakt. Deze presentatie wordt aanstaande woensdagavond in een online bijeenkomst in Microsoft Teams toegelicht door Helma Christ en Diana Baak en er is gelegenheid om vragen te stellen. Ben je geïnteresseerd in de meeting, laat het dan even weten, dan sturen we een MS Teams link toe voor donderdagavond 16 juli om 19.30 uur, en/of sturen de presentatie aan je op.  Ook kunnen we zo nodig een extra online bijeenkomst inplannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *